Studie op het Schechter Instituut
Door: Rob van Houwelingen
Blijf op de hoogte en volg Rob
22 Juni 2016 | Israel, Jeruzalem
Hier wordt de methode van Chevruta gebruikt. Chevruta is bijbelstudie in groepjes. In elk groepje is minstens een Joodse gesprekspartner. Zo studeerde er een groepje onder leiding van Hannah, een welbespraakte studente uit de VS. Maar ze leest Hebreeuws zonder Amerikaans accent.
Aan de hand van geselecteerde teksten uit het Oude Testament verdiepen we ons tijdens de ochtendsessie in drie thema's:
A. Welk soort natie zou Israël volgens Gods bedoeling moeten zijn? Is de verkiezing van Israël een geschenk of een taak naar de volken toe?
B. Wanneer heeft God Israël uitgekozen en waarom speciaal Israël?
C. Kunnen anderen dan Joden deel uitmaken van Israël?
Tijdens de lunch komt het gesprek op de uitspraak die vaak aan Luther wordt toegeschreven: "Als ik wist dat Jezus morgen terugkomt, zou ik vandaag nog een appelboom planten. Niemand kan deze uitspraak echter in de geschriften van Luther terugvinden. Maar het blijkt een uitspraak van rabbi Jochanan ben Zakkai, uit de eerste eeuw van onze jaartelling. Hij dacht uiteraard niet aan de wederkomst, maar aan de komst van de Messias. En hij had het over een boom, niet speciaal een appelboom... "Als je bezig bent een boom te planten en iemand komt je vertellen dat de Messias er is, plant dan eerst de boom en ga dan de Messias begroeten".
Tijdens de middagsessie maken we onder leiding van een vrouwelijke hoogleraar kennis met rabbijnse teksten (midrasj en haggada), een compilatie van interpretaties. Op de vraag die ons gedurende deze studiereis bezighoudt, 'hoe is Israël te definiëren?', geven deze teksten geen eenduidig antwoord maar wel waardevolle informatie.
Op een gegeven moment pakt Hannah de Babylonische Talmoed uit de kast om de 'grondtekst' erbij te hebben.
Interessant is, by the way, dat Hannah zegt zich ongemakkelijk te voelen bij het feit dat alleen jongens besneden worden. Dat haar vader besneden is, en in de toekomst mogelijk ook haar man en haar zoons, bevredigt haar niet. Kun je het Jood-zijn opgeven? Volgens Hannah niet als je alleen het Jodendom niet praktiseert. Maar wie overgaat tot een andere godsdienst, moet volgens haar niet langer als Jood beschouwd worden. Dit geldt volgens haar ook voor Messiasbelijdende Joden.
Bijzonder was de herkenning rond het geloof een kind van God te mogen zijn en met Hem te mogen leven, ook in een tijd van beproeving. Zowel Spreuken 3 uit het OT als Hebreeën 12 uit het NT spreekt daarover. Aan het eind van de gezamenlijke evaluatie kwam bij de Joodse aanwezigen spontaan de gedachte op te bidden, door het reciteren van teksten uit hun gebedenboek. Een waardige afsluiting van een waardevolle studiedag!
Rob van Houwelingen
Reageer op dit reisverslag
Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley