Checkpoint - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Rob van der Toorn - WaarBenJij.nu Checkpoint - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Rob van der Toorn - WaarBenJij.nu

Checkpoint

Door: Kees van den Boogert

Blijf op de hoogte en volg Rob

22 Juni 2016 | Israel, Jeruzalem

Het bezoek aan Bethlehem van dinsdag was erg confronterend. Het betekende het passeren van de muur, die een scheiding aanbrengt tussen Jeruzalem en Bethlehem. De muur drukt je met de neus op het Israelisch/Palestijnse conflict. Het roept een dubbel gevoel op. Van de Israelische kant wordt de muur gezien als een noodzakelijk beveiligingsmiddel tegen aanslagen. Voor de Palestijnen is het een teken van bezetting en vernedering. Dat wordt nog eens onderstreept door de muurschilderingen die zijn aangebracht, door de verhalen van vernedering of door de benaming van de weg die er langs leidt 'wallstreet' of occupationroad. Door het vluchtelingenkamp direct achter de muur, waar we doorheen lopen wordt dit nog eens versterkt.

We wandelen naar het hoofddoel van ons bezoek aan Bethlehem, het Bethlehem Bible College, een prachtig onderwijs instituut met daarbij een afdeling van sociale hulpverlening aan de plaatselijke bevolking. Een teken van hoop. Hier luisteren we naar een lezing van Munther Isaac, waarin hij als Palestijns christen 'Israël' definieerde. Zijn uitgangspunt is de context waarin de Palestijnen leven. Hij gaat eerst uitgebreid in op de onderdrukkende macht die Israël op de Palestijnen uitoefent. In zijn theologische betoog kwam hij uit bij de vervangingsleer. Hij beschreef Jezus als het ware Israël. De gelovigen in Jezus uit de joden en uit de volken zijn nu het volk van God, het nieuwe Israël. Aan blijvende betekenis van het huidige volk Israël als volk van het verbond kende hij geen waarde toe. Het huidige volk Israël moet vanuit naastenliefde benaderd worden. Verzet tegen Israël vanuit de huidige situatie mag niet met geweld geboden worden.

Vanuit dezelfde theologische overtuiging sprak ook Salim Munayer van Musalaha. Toch liggen hier de accenten heel anders. Musalaha is uit op verzoening en heeft daar indrukwekkende programma's voor ontwikkeld. Een organisatie die respect afdwingt en ondersteuning verdient.

Natuurlijk konden we het niet laten ook nog even een bezoekje te brengen aan de Geboortekerk.

Kees van den Boogert

• 22 Juni 2016 - 16:04

Jan Groenleer:

Bedankt dat we in Nederland deelgenoot werden gemaakt van jullie verblijf in Israël. Jullie brengen genoeg stof mee voor het werk hier, denk ik.
    Nog een mooie tijd daar toegewenst en voor later, morgen: een goede reis reis terug.