joodse identiteit - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Rob van der Toorn - WaarBenJij.nu joodse identiteit - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Rob van der Toorn - WaarBenJij.nu

joodse identiteit

Blijf op de hoogte en volg Rob

15 Juni 2016 | Nederland, Kampen

Deze week vertrek ik voor een aantal dagen naar Israël. Het wordt een studiereis, met ontmoetingen met rabbijnen, Palestijnse christenen, christenen die in Israël werken, en Messiasbelijdende Joden.

Bij de voorbereidingsbijeenkomst vorige week kwam ter sprake dat er nogal wat joden zijn die christenen niet vertrouwen en hen zien als een bedreiging van hun identiteit. Dat trof me.

In het nieuwere Paulus-onderzoek is veel meer aandacht gekomen voor het Joodse karakter van Paulus’ brieven. Paulus was een Jood. Als ook Lucas een Jood was, waren alle auteurs van het Nieuwe Testament joden. Het Nieuwe Testament is een Joods boek.

Als gevolg hiervan wordt de Romeinenbrief veel meer als één geheel gelezen. Vroeger werd Romeinen vaak gezien als brief die uit drie stukken bestaat: een leerstellig gedeelte (hoofdstuk 1-8), een gedeelte over Israël (hoofdstuk 9-11) en een gedeelte over het christelijke leven (12-16). Maar voor Paulus hangt het allemaal met elkaar samen.

Een deel van Israël werd onbuigzaam, schrijft hij in Romeinen 11:25 en verder. Door hun onbuigzaamheid kon het goede nieuws voor Israël ook aan de heidenen (zoals de Nederlanders) verkondigd worden. Maar er zit een plan achter Gods barmhartigheid voor de heidenen. Via een omweg wil God alsnog de joden bereiken en ook de joden barmhartig zijn. Daar wil Paulus dienstbaar aan zijn. Daarom legt hij aan heidense Romeinen het evangelie uit. Daarom roept hij hen vanaf hoofdstuk 12 op om te leven zoals bij Gods barmhartigheid past: mensen die een levend en heilig offer voor God zijn. Zo wil Paulus de Messias-belijders uit de volken inzetten om zijn volksgenoten te prikkelen en aan het denken te zetten. ‘…zo zijn zij nu ongehoorzaam, om door de barmhartigheid die u hebt ondervonden, ook zelf barmhartigheid te ondervinden.’ Het is een opdracht voor christenen uit de volken: zo leven dat joden die nog niet geloven, oog krijgen voor hun eigen Messias!

Jezus kwam immers als de vervulling van de wet en de profeten (de heilige boeken van Israël), om het volk Israël te herstellen, om het koningshuis van Israël te herstellen en te regeren op de troon van David, om zelf de nieuwe tempel te zijn waar God weer bij zijn volk woont, om de zonde, de dood en de duivel die Israëls grootste vijanden waren te verslaan, en om vanuit Jeruzalem Gods vrederijk op aarde te brengen, zo universeel en zo groot dat zelfs de heiden-volken in Europa ervan mee mogen profiteren.

Wat is het dan triest om terug te kijken en te moeten constateren: Christenen zijn er vaak slecht in geslaagd om zo te leven dat het joden bij hun eigen Messias heeft gebracht. Door een hele geschiedenis van pogroms, ghetto’s, inquisitie en Holocaust zijn christenen juist vaak een sta-in-de-weg geweest.

Wanneer christenen door joden als niet betrouwbaar worden gezien, als zelfs als een bedreiging, hebben we met elkaar iets heel anders gedaan dan Paulus voor ogen stond. Zo erg dat zoon van Abraham, de ware Israëliet, die kwam om de identiteit van Israël veilig te stellen, nu gezien wordt als een bedreiging van de joodse identiteit.

Als de barmhartige God van Israël er niet was, zou je er wanhopig van worden.

Hans Burger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Deelnemer aan een 8-daagse ontmoeting tussen Joden en christenen. Theoloog, predikant

Actief sinds 14 Juni 2016
Verslag gelezen: 686
Totaal aantal bezoekers 18392

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: